Można powiedzieć, że moja praktyka w linii przekazu Inayata Khana zaczęła się w 1994 roku, gdy murszid Witteveen udzielił mi inicjacji do tariki (szkoły/ zakonu sufich) po raz pierwszy. Miałem wówczas 14 lat, a moja młodzieńcza religijność nosiła raczej znamiona […] Czytaj więcej »
Mułła Nasruddin doradza, jak osiągnąć mądrość
Kiedyś zapytano Nasruddina: „Hodża effendi! Jak można osiągnąć mądrość?” Nasruddin odpowiedział: „To proste! Zawsze słuchaj uważnie, co mądrzy ludzie ci mówią. Jednak kiedy rozmawiasz z innymi, słuchaj uważnie tego, co sam mówisz!”. Mułła Nasruddin jest postacią legendarnego sufiego z Anatolii, […] Czytaj więcej »
Inicjacja i relacja nauczyciel-uczeń w sufizmie. Maciej Wielobób
Jedna z moich uczennic zadała mi kiedyś pytanie, jak to się stało, że odnajduję się z jednej strony w tradycji jogi (z którą częściej jestem publicznie kojarzony), a z drugiej strony w sufizmie Inayata Khana. Skąd takie połączenie? Odpowiedziałem jej […] Czytaj więcej »
Sufizm i koncepcja Boga. Maciej Wielobób
Jest pewien prawie niezawodny sposób na sprowokowanie sytuacji mocno niezręcznej towarzysko. Otóż wystarczy zacząć publicznie mówić o Bogu. Zakładając, że żyjemy w normalnym środowisku społecznym, na sam dźwięk słowa “Bóg” (i ew. innych jego odmian) połowa naszych znajomych dozna petryfikacji, […] Czytaj więcej »
Mułła Nasruddin widzi w ciemościach
“Potrafię widzieć w ciemnościach!” – pochwalił się Nasruddin towarzyszom w herbaciarni. “Jeśli to prawda, to dlaczego widzimy cię czasem niosącego lampę w nocy?” – zapytał przyjaciel. “Używam światła tylko po to, aby uchronić innych ludzi przed zderzeniem ze mną” – […] Czytaj więcej »
Sufizm uniwersalny Inayata Khana – wprowadzenie. Maciej Wielobób
Sufizm – problemy z definicją W jednym z ostatnich wywiadów udzielonych przed swoją śmiercią, jeden z największych współczesnych mistrzów sufickich, dr Javad Nurbakhsh (1926-2008) podkreśla, że gdy praktyka medytacyjna jest już zdefiniowana słowami, to przestaje być sufizmem. Praktyka suficka odrzuca […] Czytaj więcej »
Wypełnianie życiowych zobowiązań. Hazrat Inayat Khan
Położenie człowieka prowadzącego życie wewnętrzne staje się takie, jak dorosłego żyjącego pośród dzieci. Jednocześnie nie można zaobserwować zewnętrznej różnicy, jak w wypadku wieku dzieci i dojrzałej osoby, ponieważ to rozróżnienie leży w wymiarze poglądów człowieka, co nie zawsze jest widoczne. Kto prowadzi życie […] Czytaj więcej »